Hopp til hovedinnholdet

Tilrettelegging og frihet – nøkkelen til deltakelse og læring

-Når vi lykkes med å legge til rette, får vi kursdeltakere som blomstrer.
Styremedlem i Vofo Roger Håkon Skår
Styremedlem i Vofo Roger Håkon SkårFoto: Privat

I vår serie "Styreportrettet" vil vi presentere de ulike styremedlemmene - denne gang: Roger Håkon Skår fra Studieforbundet Funkis

Når Roger Håkon Skår snakker om voksenopplæring, er det med et tydelig engasjement for å gjøre læring tilgjengelig for alle – uansett forutsetninger.

Som styremedlem i Voksenopplæringsforbundet (Vofo) representerer han Studieforbundet Funkis, som har mer enn hundre medlemsorganisasjoner innen helsefrivilligheten.

– Det betyr noe å sitte i styret i Vofo, sier Skår. – Vi forvalter et viktig samfunnsoppdrag. Gjennom studieforbundene og våre tilskuddsordninger sikrer vi deltakelse og læring for tusenvis av mennesker. Det handler om livskvalitet, mestring og inkludering.

Tilrettelegging som samfunnsansvar

For Skaar er én sak særlig viktig å løfte fram: behovet for bedre tilrettelegging.

– Tilretteleggingstilskuddet slik det fungerer i dag dekker ikke på langt nær det behovet som finnes. Skal vi sikre reell deltakelse for alle, må vi gjøre mer. Inkludering og tilrettelegging er et felles ansvar – ikke noe som kan skyves over på enkeltorganisasjoner.

Gjennom Funkis har han sett på nært hold hvordan målrettet tilrettelegging gir resultater. – Mange av våre deltakere har store funksjonsvariasjoner. Når vi lykkes med å legge til rette, får vi kursdeltakere som blomstrer. Det gir mestring, selvtillit og fellesskap – og det er dette voksenopplæring i frivillige organisasjoner handler om.

Mindre byråkrati – mer læring

Et annet hjertesukk er behovet for større frihet i bruk av tilskuddsmidler.

– Vi bruker for mye tid på byråkrati og administrasjon, sier Skår.

– Studieforbundene bør få mer frihet til å prioritere hvordan midlene brukes, slik at mer av ressursene går til læring, utvikling og pedagogisk arbeid.

Han peker på at Vofo har en viktig rolle som bindeledd mellom studieforbundene og myndighetene: – Vofo eies av alle studieforbundene. Vi skal være en ressurs, en premissleverandør og en tydelig stemme i møte med politikere og forvaltning.

Et fagmiljø med unik kompetanse

Gjennom Funkis har Skår vært med å utvikle et prosjekt som samler erfaring og kompetanse om tilrettelegging på tvers av medlemsorganisasjoner.

– Mange deltakere har sammensatte behov, for eksempel både syns- og hørselsutfordringer. Det krever bred kompetanse hos kursarrangørene. Prosjektet vårt gir denne kunnskapen, og det er utrolig givende å se hvordan det bidrar til at flere kan delta.

Læring, demokrati og deltakelse – hver dag

Når Skår skal beskrive Funkis sitt arbeid, peker han på kjernen i Vofo sin strategi: læring, demokrati og deltakelse.

– Alt vi gjør skal bidra til bedre livskvalitet gjennom mestring og læring. God folkehelse gir større deltakelse i samfunnet, og det styrker demokratiet. Voksenopplæring er faktisk et folkehelsetiltak – det må vi bli flinkere til å fortelle.

Han mener mye av effekten av voksenopplæring ikke fanges opp i statistikken. – Vi må vise bredden i resultatene våre, ikke bare telle kurstimer. Historiene fra deltakerne viser den virkelige verdien av det vi gjør.

Et framtidsblikk på frivilligheten

Når han ser ti år fram i tid, håper Skår at studieforbundene får mer handlingsrom og bedre rammer.

– Samfunnet endrer seg, og vi må følge med. Frivilligheten lever av engasjementet til ildsjeler. De er frivillighetens diamanter. Vi må både rekruttere nye og ta vare på de som står på år etter år.

Personlige læringsøyeblikk

Skår har selv mange erfaringer som har formet hans syn på læring.

Unge Roger Håkon arrangerte pizzaspisekonkurranser..!
Unge Roger Håkon arrangerte pizzaspisekonkurranser..! 🍕🍕🍕Foto: Privat

Som ung engasjerte han seg i barne- og ungdomsklubben i lokalmiljøet – med alt fra dansekurs til teater og små sprell som pizzaspising på rekordtid. Senere fikk han et sterkt møte med læringens kraft i en helt annen del av verden.

– Jeg jobbet som frivillig på en skole for gatebarn i Bangladesh. Til tross for fattigdom og vanskelige forhold var det så mye glede og latter. Det har jeg med meg hver dag. Det minner meg om hva læring kan bety – uansett hvor du er i verden.

Motivasjonen

– Det jeg gjør i Vofo og Funkis gir så mye tilbake, sier han. – Læring, mestring og samhold – det er drivkraften. Jeg vet at arbeidet vårt betyr noe for mange, og det gir motivasjon hver eneste dag.