Hopp til hovedinnholdet

- OL-gull er viktig, men å gi mennesker et sosialt fellesskap er viktigere

- Jo flere som får sjansen til å lære noe nytt, jo sterkere står vi som samfunn, sier Åsmund Sæbøe, styremedlem i Vofo.
Åsmund Sæbøe som ivrig ung seiler
Åsmund Sæbøe som ivrig ung seilerFoto: Privat

Styreportrettet:

I vår serie "Styreportrettet" vil vi fremover presentere de ulike styremedlemmene - denne gang: Åsmund Sæbøe fra Idrettens Studieforbund.

Læring skal være tilgjengelig for alle

For Åsmund Sæbøe har læring, frivillighet og idrett alltid hengt tett sammen. Etter ti år med arbeid innen kurs og kompetanse i idretten, kjenner han godt til verdien av system og struktur – men også hvor avgjørende det er å gjøre læring enkelt og tilgjengelig for alle.

– Vofo er noe jeg hadde hørt om lenge, men jeg var ikke klar over hvilken viktig jobb Vofo gjør for studieforbundene før jeg selv ble engasjert. Det å kunne bidra til å utvikle voksenopplæringen nasjonalt er utrolig givende. Gjennom styrearbeidet får jeg være med på å legge strategier, se helheten og bidra til løsninger som gagner mange, sier han. – Dessuten synes jeg det er gøy å være med der ting skjer!

Han beskriver Vofo som en organisasjon som klarer å se det store bildet, og understreker hvor viktig det er at noen tar det overordnede ansvaret for å koble sammen forvaltning, struktur og voksenopplæringens formål.

– Det er helt avgjørende at Vofo gjør den jobben. Det solide og grundige politiske arbeidet som Vofo gjør overfor Storting og departement er virkelig utrolig viktig! Organisasjonen har også en rådgivende rolle som gjør det lettere for studieforbund og organisasjoner å forstå formelle krav og å kunne jobbe målrettet og profesjonelt, sier han. Det er viktig at VOFO tar de jobbene studieforbundene ikke selv har kapasitet til.

System og samspill

Sæbøe er opptatt av å bygge systemer som fungerer, men like opptatt av at systemene ikke må bli en hemsko. – Min styrke er nok å bidra med et metaperspektiv på organisasjonsarbeidet og bidra til å forbedre VOFOs styringsverktøy og -prosesser, heller enn å være en «ekspert på studieforbund».

Han beskriver hvordan en god struktur gir trygghet, men at det er menneskene som gir systemene liv. – Rapportering skal gå av seg selv. Vi må sørge for at ting henger sammen, at systemet fungerer sømløst, slik at vi kan bruke kreftene på å skape kursaktivitet og utvikling, ikke administrasjon, sier han.

Han trekker fram Idrettens studieforbund som et godt eksempel. – Tommy Bull Henstein i ISF har stålkontroll på voksenopplæringssystemet, og resultatene nyter mange godt av. Når man får til å bygge gode systemer, gir det rom for mer læring og mer deltakelse, sier Åsmund. Han trekker også frem Trenerattesten til Idrettsforbundet. – Vi vet mye om hva trenerne har behov for av kompetanse, og med Trenerattesten har vi klart å konsentrere og systematisere det. Det ble gjennomført 4235 ulike trenerkurs i 2024, med ca 66.000 deltakere – tenk for en enorm kompetanseheving dette representerer.

Styremedlem i Vofo Åsmund Sæbøe (fra Idrettens Studieforbund)
Styremedlem i Vofo Åsmund Sæbøe (fra Idrettens Studieforbund)Foto: Privat

Læring for livet

Hjertesaken hans er nettopp kurs og kompetanse. Han mener det må være lett å komme i gang, og enkelt å finne det tilbudet man trenger. – Tilgang til ny kunnskap og kompetanse må være så enkelt som mulig for folk. Det må også oppleves som attraktivt å utvikle egen kompetanse, ikke som noe man «må». Jo flere som får sjansen til å lære noe nytt, jo sterkere står vi som samfunn. Folk skal kunne lære det de vil – hele livet, sier han.

Han viser til at Vofo og studieforbundene hvert år legger til rette for tusenvis av kurs. – I 2024 ble det gjennomført nærmere 40.000 voksenopplæringskurs i Norge, med mer enn en million kurstimer. Det er helt formidabelt! Alle disse kursene bidrar til å styrke kunnskap og fellesskap, og det er et enormt løft for storsamfunnet, sier Sæbøe.

Kursene bidrar også til inkludering, mestring og innenforskap, påpeker han.

-Jovisst er det både gøy og viktig med OL-gull, - men det å inkludere mennesker i et sosialt fellesskap er viktigere. Det må være idrettens og studieforbundenes viktigste samfunnsoppgave.

Den sosiale læringsarenaen

Åsmund er opptatt av at kurs og samlinger skal være mer enn bare kunnskapsoverføring. – Det viktigste er ikke bare det faglige innholdet, men at kursene skaper en sosial arena der folk møtes, deler erfaringer og bygger fellesskap. Mange av de beste ideene oppstår jo i pausene, når folk snakker sammen, sier han med et smil. – Vi trenger alle gode nettverk.

Når Vofo samler folk til møter eller konferanser, mener han det må være med en klar hensikt. – Når man først møtes fysisk, må det være fordi vi skal diskutere, finne løsninger og dele erfaringer. Ikke for å formidle informasjon som folk like gjerne kunne lest seg til, understreker han.

Demokrati i praksis

For Sæbøe handler organisasjonsarbeid også om demokrati. Han ser en klar sammenheng mellom voksenopplæring, engasjement og samfunnsdeltakelse.

– Demokrati er ikke vårt formål, men demokrati er også et resultat av læring og deltakelse. Gjennom kurs og organisasjonsarbeid lærer folk hvordan samfunnet fungerer, og de får verktøy til å påvirke det, sier han.

-Jeg ser en tydelig sammenheng mellom norsk organisasjonsliv og et velfungerende demokrati. Han er bekymret for at færre har det demokratiske håndverket i ryggmargen. – Vi må bygge opp igjen forståelsen av hvordan ting henger sammen – fra de små lagene og foreningene til det store samfunnsbildet. Det gjør vi både gjennom kursene som tilbys, men kanskje først og fremst ved å være en demokratisk organisasjon der medlemmene bestemmer, sier han.

Omstilling og framtid

Etter pandemien har digitale kurs blitt en naturlig del av voksenopplæringen, og Sæbøe ser store muligheter i å utvikle flere hybridløsninger. – Vi må gå for kortere kurs og sørge for at de digitale tilbudene er like gode som de fysiske. Kombinasjonen av digitale og fysiske møteplasser er veien videre, sier han,

- og det må Vofo jobbe for å få gjennomslag for når det gjelder tilskuddsordningen.

Han mener Vofo må fortsette å være i forkant. – Vi må satse på å videreutvikle digitale læringsformer, men uten å miste verdien av å møtes. Når kursene først er fysiske, må vi utnytte den tiden godt, til dialog og refleksjon, sier han.

Allsidig og nysgjerrig

Gjennom mange år har Åsmund Sæbøe hatt ulike styreverv og deltatt i mange utvalg. Det har gitt ham bred innsikt i både muligheter og utfordringer i frivillig sektor. – Det er viktig å være allsidig og å prøve nye områder, da lærer man å se ting fra flere nye perspektiver, sier han.

-Det å være i styret til Vofo er også veldig lærerikt for meg personlig, jeg lærer mye av å se på likheter og ulikheter mellom de ulike studieforbundene og deres medlemsorganisasjoner. Det er jo det som er poenget – vi blir aldri ferdig utlært, avslutter han.