– Læring, mangfold og inkludering styrker demokratiet
– Alle skal ha tilgang til kunnskap og kompetanse, uansett egne forutsetninger, sier Vofo sin styreleder Hege Fossum
I serien Styreportrettet presenterer vi i dag styreleder Hege Fossum:
Som styreleder i Voksenopplæringsforbundet (Vofo) er Hege Fossum tydelig på hva som motiverer henne: å bidra til at flere får tilgang til læring, fellesskap og deltakelse.
– Vofo er en viktig organisasjon som betyr mye for K-stud og for alle studieforbundene. Det er spennende å være med i ledelsen og faktisk kunne utgjøre en forskjell, sier hun. – Jeg trives godt i rollen og har et sterkt engasjement for styrearbeidet. Det er inspirerende å bli kjent med de andre styremedlemmene og organisasjonene på en ny måte – vi lærer mye av hverandre.
Et styre som tenker helhetlig
Hege legger vekt på at styret i Vofo har en viktig rolle i å se helheten, ikke bare interessene til egen organisasjon.
– Jeg opplever at styret er flinke til å tenke samlet og strategisk. Vi er der for hele feltet, og det føles meningsfullt, sier hun.
Mangfold og inkludering som demokratibygging
– Jeg er spesielt engasjert i mangfold og inkludering, og i å legge til rette for dette både i studieforbund og i medlemsorganisasjonene. Det styrker demokratiet. Når flere får mulighet til å delta, lære og dele erfaringer, blir også samfunnet mer inkluderende, sier hun.
For K-stud handler dette om å skape gode læringsarenaer som møter folk der de er.
– Alle skal ha tilgang til kunnskap og kompetanse, uansett egne forutsetninger. Våre medlemsorganisasjoner har et sterkt pedagogisk perspektiv, der læring er en integrert del av virksomheten deres, og mange sier at regelverket vårt faktisk hjelper dem til å planlegge gode læringsprosesser. Det er også gledelig at den nye strategien til K-stud har fått stor tilslutning blant medlemsorganisasjonene våre. Der peker vi spesielt på ungdom og seniorer, den kristne kulturarven og demokratiske verdier som satsningsområder de neste fire årene.
Stolt av «Gaven å være til»
Hege trekker spesielt fram prosjektet Gaven å være til – den norske tilpasningen av The Gift of Being – som et høydepunkt.
– Jeg er veldig stolt av at vi har kommet i mål med dette. Målet er at «Kirken skal være av alle, for alle». Prosjektet er et samarbeid mellom K-stud, Kristent Arbeid Blant Blinde og svaksynte (KABB), Norges Kristne Råd og Kirkerådet for Den norske kirke. Vi har laget et studiemateriell til det originale dokumentet fra Kirkenes Verdensråd, med tilskudd fra Bufdir. Gjennom dette ønsker vi å forbedre praksis og styrke inkluderingen i kirkesamfunnene, forteller hun. Lanseringen skjer den 3. desember, på FNs internasjonale dag for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Læring som gir mestring og deltakelse
Hun ser mange gode eksempler på inkluderende læring i medlemsorganisasjonene.
– Vi har organisasjoner som driver norskopplæring for innvandrere, og opplæringstiltak for unge som har falt utenfor – alt fra redesign og lederkurs til sykkelreparatørkurs. Slike tiltak gir mestring og erfaringer som gjør at folk blir mer delaktige i eget liv og i samfunnet, sier hun.
Rammevilkår må tilpasses frivilligheten
Hege er tydelig på at rammevilkårene for opplæring i frivillige organisasjoner må tilpasses virkeligheten i frivilligheten.
– Man må anerkjenne den læringen som faktisk skjer, selv om deltakerne ikke alltid kan være til stede 75 prosent av tiden. Mange har en hverdag som gjør det umulig. Det samme gjelder 1-til-1-opplæring, som i Kirkens SOS, der nye telefonvakter får individuell veiledning. Det er en form for mentorlæring som må verdsettes, selv om det ikke faller inn under dagens tilskuddsregler, sier hun.
– Vi trenger mer forutsigbare ordninger for kursarrangørene.

Læring som bygger demokratiet nedenfra
Hege vokste opp i den lille bygda Åsa, og ble tidlig engasjert i kirkelig arbeid.
– Soknepresten utfordret meg til å bli søndagsskolelærer, og jeg ble sendt på kurs – både helgekurs for ungdomsledere og et to ukers kurs om bord på båten Eliezer 4, fra Bergen til Nordkapp og tilbake. Den opplæringen gjorde meg trygg i rollen og fikk meg til å forstå verdien av læring i frivilligheten, forteller hun.
Hun mener erfaringen viser det store potensialet i frivillig opplæring:
– Gjennom kurs og studiesirkler lærer folk ikke bare fag, men også demokrati i praksis. De blir kjent med hvordan organisasjonene fungerer, får diskutere, samarbeide og forstå sammenhengen mellom det lokale engasjementet og det store demokratiet. Det er nettopp dette som bygger samfunnet nedenfra.
Erfaringene hennes fra frivilligheten spenner vidt, fra speideren og søndagsskolen, til koret og ungdomsforeningen, til ulike lederroller i menigheter og organisasjoner, og et aktivt liv som politiker i kommune og fylke. Likevel har hun holdt stand i K-stud siden hun ble ansatt i daværende Frikirkelig studieforbund i 1993. Hva er årsaken?
– Oj, det er flere ting. Jeg har et samfunnsengasjement med utspring i det potensialet og den sprengkraften opplæringen i frivillig sektor har for den enkelte og for samfunnet. Det er givende å bidra i pedagogisk utviklingsarbeid og interessepolitisk arbeid for en god sak. Og ikke minst er det motiverende og lærerikt å ta del i det gode samspillet både internt i organisasjonen og med resten av studieforbundsfamilien. Det skjer stadig nye ting å bryne seg på, og det gir både motivasjon og en passe porsjon frustrasjon som skal til for å få den "driven" man trenger for å stå på, avslutter hun.