Vofo var i høring i Utdannings- og forskningskomitéen mandag 19. oktober og ga innspill til statsbudsjettet 2021.
De fire studieforbundene godkjent av Kunnskapsdepartementet har fått en liten økning i budsjettet. Bevilgningene til studieforbundene har ligget stille - og reelt hatt en nedgang - de siste 10-15 årene, mens det for andre utdanningsaktører har vært en bevisst satsing og betydelig opptrapping de siste årene.
- Vi mener at det nå, i lys av delingen av studieforbundsordningen og behov for livslang læring, bør være en bevisst politisk strategi for satsing der studieforbundene får en tydelig rolle i å levere på politisk målsettinger i kompetansereformen. Det er et stort potensial for et tettere samarbeid mellom ideelle aktører og stat, fylkeskommuner og kommuner for å realisere målene i kompetanseformen, sa Rune Foshaug, generalsekretær i Vofo.
Studieforbundene er ideelle tilbydere av utdanning, opplæring og kurs innenfor bredt spekter av områder og nivåer. De har en stor portefølje fra enkle nettkurs til fagskoleutdanninger og universitets- og høyskolefag. Studieforbundene er rigget for å løse oppgaver for det offentlige i henhold til rapporteringskrav og håndtering av offentlige midler.
- Studieforbundsordningen har noen betydelige fordeler som ligger i det tette samarbeidet med arbeidslivet, som ingen andre utdanningsaktører dekker. Dette er en modell som raskt gjør det mulig å rekruttere lærekrefter, studenter og fagorganiserte, å og etablere nye tilbud der folk bor og jobber i hele landet, sa Rune Foshaug.
Av konkrete innspill til budsjettet la Vofo vekt på følgende:
Antall studieplasser i fagskolesektoren bør økes ytterligere. Regjeringens opptrapping av antallet studieplasser står ikke i stil med politisk ambisjoner. Studieforbundenes fagskoler har et tett samarbeid med partene i arbeidslivet, som gjør at de raskt rekrutterer fagskolestudenter og nye tilbud.
Fylkeskommunene bør ha større bevissthet om studieforbundenes fagskoletilbud, og ideelle aktører som studieforbundene bør synliggjøres som virkemidler i den regionale kompetansepolitikken.
Vofo er fornøyd med at budsjettet styrker muligheten for å ta fagbrev. Ordningen med praksiskandidat, fagbrev på jobb og muligheten til å ta et fagbrev for de som allerede har studie- eller yrkeskompetanse bør styrkes i tråd med målene i kompetansereformen. Fylkeskommunen kan i større grad samarbeid med studieforbund om gjennomføring av fagbrev.
Vofo støtter bevilgningen på 200 millioner kroner til regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen, men mener at fagskolene bør bli mottaker av denne tilskuddsordningen, på lik linje med UH-sektoren. I 2018 var 20% av grunnbemanningen i barnehagene barne- og ungdomsarbeidere. I tillegg er det en stor andel ufaglærte som jobber i barnehagesektoren. For denne gruppa er det viktig å legge til rette for at de kan ta fagbrev på jobb eller som praksiskandidat.
Vofo er positivt til at Kompetansepluss er lagt inn under Kompetanseprogrammet. Vi mener dette er et riktig grep for å se de ulike tilskuddsordningene i sammenheng. Studieforbundene har erfaring med at en del kompetansepluss-kurs måtte avlyses under koronakrisen, fordi deltakerne ikke hadde forutsetning til å delta digitalt. Vi mener det derfor er viktig at tildelingskriteriene også favner digitale ferdigheter, og generelt at midlene til kompetansepluss økes.
Vofo støtter at det settes av 25 millioner kroner til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner. Studieforbundene er et svært effektivt virkemiddel for å bidra til bedre integrering. Vi erfarer at offentlig finansiering av norskopplæring gir betydelig flere deltakere enn egenfinansierte kurs, og at dette er effektivt for å motvirke utenforskap og få flere innvandrere inn i arbeidslivet.