- Vi bør utfordre den virkelighetsforståelsen
Kompetansereformutvalget sin NOU ble gjennomgått og diskutert i Kompetanseforum Trøndelag
Kompetanseforum Trøndelag hadde årets første møte på Nord Universitet i Levanger onsdag 22.1.25.
På dette møtet la utvalgsmedlem Bjarte Rørmark (Ks) frem utredningen NOU 2025:1 "Felles ansvar, felles gevinst".
-Man kan kanskje si at 50-tallet ringte og ville ha slagordene sine tilbake, lo han, da han presenterte tittelen. -Allikevel er tittelen dekkende for det vi ville få frem.
Røshol gikk gjennom utvalgets mandat, og hadde noen kommentarer til det.
-Læring hele livet spiller veldig inn på utenforskap, sa han - men utenforskap var ikke en del av vårt mandat, derfor er for eksempel det ikke kommentert.
Regionale kompetansefora ble trukket frem som gode eksempler i utredningen, og Trøndelag var tidlig ute både med Kompetanseforum Trøndelag, og mer lokale kompetansefora, feks på Innherred, i Namdalen og i Fosen-regionen. Utvalget mener at dette er en svært god måte å jobbe på lokalt, og at Trøndelag er et eksempel til etterfølgelse på det området.
Regjeringens Kompetansepolitiske råd fikk derimot nærmest "det glatte lag" i denne utredningen. Dette rådet skal etter sigende ha fungert så dårlig at utvalget ønsker å endre det til å bli et rent partssammensatt råd. Under diskusjonen i Kompetanseforum Trøndelag kom det derimot frem tydelige motforestillinger mot å begrense det til et partssammensatt råd, da man anså det svært viktig at for eksempel undervisningssektoren er godt representert.
Partene i Kompetanseforum Trøndelag kommer til å levere høringsinnspill, både hver for seg og som et samlet forum.
Vofo Trøndelag er partner i Trøndelag Kompetanseforum.
- For Voksenopplæringsforbundet blir det viktig å utfordre den virkelighetsforståelsen dette utvalget har hatt når det gjelder studieforbundenes arbeid, sier seniorrådgiver i Vofo Trøndelag Kristin Myrmel.

Studieforbundene er kommentert på s.55 i utredningen, og der står det:
«På generelt grunnlag er det mulig å si at tilbudet i studieforbundene under Kunnskapsdepartementet i større grad er rettet mot behovene en kompetansereform i arbeidslivet er ment å adressere.»
- Vi i Vofo må utfordre den virkelighetsforståelsen, sier hun, og fortsetter:
- Av 47.000 totalt kurs i regi av studieforbundene, er det kun 22% som er i regi av studieforbund under kunnskapsdepartementet – og den prosenten inkluderer både Studieforbundet AOF og Folkeuniversitetet, som gikk konkurs i 2024. Av de 10500 kursene studieforbundene under kunnskapsdepartementet arrangerte i 2023, var rundt 50% såkalte estetiske fag. Det er derfor ikke korrekt oppfatning at studieforbundene under Kunnskapsdepartementet kun arrangerer direkte arbeidslivsrelaterte kurs, slik utvalget synes å tro.
Kristin Myrmel mener derfor dette gir en skjev fremstilling av virkeligheten, og at studieforbundene under kulturdepartementet også leverer viktig kompetanse som arbeidslivet har nytte av.
- Studieforbundene under kulturdepartementet utgjør altså 78% av kursarrangørene i 2023, og sto for 65% av alle deltakerne på voksenopplæringskurs – men allikevel synes utvalget å mene at fordi disse studieforbundene er organisert under kulturdepartementet, så er ikke disse kursene eller denne kompetansen relevant for arbeidslivet. Det forundrer meg, sier Myrmel.
- Har Norge – og Trøndelag – råd til å avskrive eller se bort fra den kompetansen dette representerer, fordi disse studieforbundene – nærmest tilfeldigvis - tilhører et annet departement? spør hun.
Myrmel skal ta disse innspillene opp med Vofo nasjonalt, sånn at Vofo kan inkludere dette i høringsuttalelsen.
-Denne utredningen starter med en oversikt over hvilke definisjoner utvalget har brukt. Der står det blant annet at kompetanse er et samlebegrep på kunnskap, forståelse, ferdigheter, egenskaper, holdninger og verdier. Da må vi passe på at også den ikke-formelle kompetansen alle studieforbundene tilbyr, får - og tar - sin plass, avslutter hun.