Karriere Innlandet Hamar – Norsk VG3 vant Voksenopplæringsprisen i Innlandet
Gjennom målrettet undervisning og et trygt læringsmiljø har klassen opplevd både faglig og personlig vekst
Voksenopplæring som gir ny tro på læring og framtid
Karriere Innlandet Hamar – Norsk VG3, skoleåret 2024–2025 vant voksenopplæringsprisen i Innlandet
En klasse ved Karriere Innlandet Hamar vant Voksenopplæringsprisen i Innlandet for sitt arbeid med voksne deltakere som har hatt krevende skoleerfaringer, men som gjennom målrettet undervisning og et trygt læringsmiljø har opplevd både faglig og personlig vekst.
Høsten 2024 bestod klassen av voksne deltakere med svært ulike bakgrunner, men med flere felles erfaringer: Mange hadde tidligere negative møter med skole, svake relasjoner til lærere og en grunnleggende utrygghet i læringssituasjoner. Flere hadde opplevd at livet hadde stått i veien for å fullføre videregående opplæring, og mange hadde lav tro på egen mestring. For de fleste var det også begrenset erfaring med å skrive faglige tekster, bruke kilder og utøve kritisk refleksjon.
Gjennom systematisk relasjonsbygging og tydelig pedagogisk arbeid ble det gradvis etablert et trygt, inkluderende og forutsigbart læringsmiljø. Deltakerne ble møtt med klare forventninger kombinert med varme, respekt og individuell oppfølging. Faglærer Henriette Mikkelsen Hoel hadde en rolle som både faglig veileder og coach, og la stor vekt på å styrke deltakernes mestringstro.
Undervisningen ga deltakerne grundig opplæring i faglig skriving, kildebruk og kritisk tenkning. Det ble lagt stor vekt på mengdetrening i lesing og på prosessorientert skriving, der deltakerne arbeidet systematisk med egne tekster over tid. Dette bidro til å utvikle solide ferdigheter innen akademisk skriving og referansebruk.
Klassen hadde også en tydelig tverrfaglig tilnærming, særlig mellom norsk og historie. De fleste deltakerne hadde begge fagene samme skoleår, og med samme faglærer åpnet det seg rom for faglige koblinger og fordypning på et høyt nivå. Også deltakere som ikke hadde historie dette året, viste stor interesse for faget og tok aktivt del i diskusjoner og læringsprosesser.
Etter hvert tok deltakerne i stadig større grad ansvar for egen og hverandres læring. De leste og ga konstruktive tilbakemeldinger på hverandres tekster, og viste et genuint engasjement for både egen og fellesskapets faglige utvikling. Da noen av deltakerne ble trukket opp til muntlig eksamen i norsk, møtte medstudenter som ikke selv skulle opp, opp for å støtte og heie fram eksamenskandidatene.
Ved avslutningen av skoleåret i juni 2025 uttrykte deltakerne stor glede over endelig å ha oppnådd generell studiekompetanse. Samtidig ga mange uttrykk for at de skulle ønske undervisningen kunne fortsette, fordi læringslysten, mestringsfølelsen og fellesskapet var blitt så sterkt. Flere beskrev et faglig og sosialt samhold de ikke tidligere hadde opplevd i skolesammenheng.
I etterkant har flere av deltakerne gått videre til høyere utdanning. De forteller at erfaringene fra skoleåret 2024–2025 gjorde dem godt studieforberedt, og at de møtte nye læringssituasjoner med trygghet og tro på egen kompetanse.
Norsk VG3-klassen ved Karriere Innlandet Hamar er et sterkt eksempel på hva voksenopplæringen kan bety: Voksne deltakere med lave forventninger til seg selv utviklet seg til en trygg, støttende og faglig kompetent læringsgruppe. Dette synliggjør hvilken samfunnsverdi som ligger i inkluderende og relasjonsbasert voksenopplæring – der læring gir nye muligheter, både for den enkelte og for samfunnet.
Under utdelingen sa fylkesordfører Thomas Breen følgende:
Da høsten 2024 startet, besto klassen norsk vg3 skoleår 2024-2025 av voksne deltakere som bar med seg krevende skoleerfaringer og liten tro på egen mestring. Mange hadde lite erfaring med å skrive faglige tekster eller reflektere kritisk, men ønsket å gi læring en ny sjanse. Gjennom målrettet arbeid, varme relasjoner og tett oppfølging vokste det fram et trygt og inkluderende læringsmiljø der alle ble sett og heiet fram.
Undervisningen tok utgangspunkt i prosessorientert skriving, kildebruk og kritisk tenkning, og knyttet norskfaget tett sammen med historiefaget. Etter hvert begynte deltakerne å ta eierskap til egen læring, støtte hverandre og vise et tydelig faglig engasjement.
Da skoleåret gikk mot slutten våren 2025, var endringen merkbar. Deltakerne var stolte over å ha fullført og oppnådd studiekompetanse, og flere tok steget videre til høyere utdanning. Klassen står igjen som et sterkt eksempel på hvordan voksenopplæringen kan gi ny tro på egne evner, bygge fellesskap og skape varig læringsglede.