Hopp til hovedinnholdet

Fagfolk - og frivillige?

- Nok en gang glemmer man viktigheten av opplæring i frivilligheten
Ståle Ertzgaard i Trøndelag Fylkeskommune presenterer Stortingsmelding 11/25
Seniorrådgiver Ståle Ertzgaard i Trøndelag Fylkeskommune presenterer Stortingsmelding 11/25Foto: Kristin Myrmel

Da Kompetanseforum Trøndelag var samlet onsdag 18.juni, gikk seniorrådgiver Ståle Ertzgaard i TFK gjennom stortingsmeldingen Fagfolk for en ny tid, og pekte på følgende:

Regjeringens satsing på utvikling av høyere yrkesfaglig utdanning (HYU) skjer for å dekke arbeidslivets behov, og målet er at flere skal tilbys HYU, også desentralisert.

Målet er at man over hele landet skal kunne tilby god og praksisnær utdanning. Regjeringen vil oppnå dette ved å styrke både finansiering og forvaltning.

Den yrkesfaglige utdanningen skal tilby fagutdanning på høyere kompleksitetsnivå (5 – 7), – uten at dette skal direkte sammenliknes med de akademiske begrepene bachelor og master.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læringIll: Stortingsmelding 11/25

HYU (høyere yrkesfaglig utdanning) skal være praktiske, korte og lett tilgjengelige utdanningsløp som må tilpasses ved et tettere samarbeid med arbeidslivet. HYU skal fremover ha en mer sentral plass i fylkeskommunens kompetansepolitiske arbeid – fordi dette også henger sammen med utdannings-og næringspolitikk, regional planlegging og integrering.

-Det er skuffende at ikke-formelle kurs og utdanninger gjennom studieforbund ikke har fått noen plass i stortingsmeldingen, sier seniorrådgiver Kristin Myrmel i Vofo Trøndelag. -Man snakker i alle sammenhenger og hele tiden om livslang læring og kontinuerlig utvikling og tilpasning av kompetanse, og svært få organisasjoner er like raske og dyktige til å tilpasse kurs etter behov og etterspørsel som studieforbundene. Etter mitt syn burde det faktisk vært enda en «gren» på dette kompetanse-treet, med studieforbundenes kursvirksomhet.

-Dessuten snakker man mer og mer om behovet for at det offentlige og frivilligheten skal kunne løse viktige samfunnsopgaver sammen fremover, fortsetter hun - og da blir opplæring i frivilligheten enda viktigere.

Både Egil Solli fra Nord Universitet og Audun Grøm fra NTNU påpekte at når universitetene blir pålagt å legge til rette for mikroemner og kortkurs fordi dette er etterspurt av både studenter og arbeidsgivere, så krever det omtrent like mye ressurser å opprette et kurs på 5 studiepoeng som utdanning på 30 sp, blant annet på grunn av krav til faglig innhold og kvalitetssikring.

Nord Universitet
Nord UniversitetFoto: Kristin Myrmel

Begge viste også til eksempler på kurs ved universiteter og høyere yrkesfaglige utdanninger som kan synes identiske når man leser tittel og beskrivelse, men hvor innholdet er forskjellig fordi det er forskjell på akademiske og yrkesfaglige kurs. De etterlyste begge en prinsipiell diskusjon og avklaring på hvordan utdanningsinstitusjonene skal skille på dette.

Audun Grøm, NTNU
Audun Grøm, NTNUFoto: Kristin Myrmel

I tillegg påpekte begge at man må være obs på at "pendelen" kan svinge for langt dersom alle velger yrkesfag - "Vi må huske at vi trenger akademikere også."

Vofo er partner i Kompetanseforum Trøndelag.