Fra 2021 ble tilskuddsordningen til studieforbundene delt mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og Kulturdepartementet (KUD). Hensikten med delingen var å tydeliggjøre og rendyrke de kompetansepolitiske, og de kultur- og frivillighetspolitiske formålene i tilskuddsordningen, og sikre bedre måloppnåelse i begge deler av ordningen.
Regjeringen varslet i statsbudsjettet at ordningen skulle evalueres innen fem år for å identifisere eventuelle utilsiktede konsekvenser av delingen.
Kunnskapsdepartementet (KD) og Kulturdepartementet (KUD) inviterte Voksenopplæringsforbundet, Kompetanseforbundet og de 14 godkjente studieforbundene til et felles innspillsmøte om evalueringen av tilskuddsordningen for studieforbund. Formålet med møtet var å få innspill til spørsmål som bør belyses i evalueringen. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) deltok også på møtet.
Generalsekretær Stian Juell og ass. generalsekretær Mats Grimsgaard deltok på vegne av Vofo, og innspillet fra Vofo følger her:
Vi setter pris på at departementene endelig starter evalueringsprosessen og ser fram til arbeidet med dette. Vofo har mange innspill til denne prosessen og vil utdype dette skriftlig i etterkant. Men vil trekke fram noen punkter muntlig her nå:
Prosessen med evaluering blir viktig her.
KUD og KD har gitt HK-dir i oppdrag å sette ut et evalueringsprosjekt, og vi har fått signal om at BDO kan være aktuell for oppdraget. Vi vil påpeke at både direktoratet og BDO var sentrale bidragsytere til det faglige grunnlaget for endringene som nå skal evalueres.
Det er viktig at evalueringen kan være kritisk til beslutningsgrunnlaget for dagens organisering. Vi ber derfor om en bevissthet rundt direktoratets valg av en kompetent og uavhengig aktør. (Vi tror at beslutningsgrunnlaget var overfladisk og skjevt, og at en evaluering kan vise dette.)
Aktøren som velges må ha omfattende kunnskap og kompetanse om frivillig sektor, siden dette er en tilskuddsordning til frivillige organisasjoner.
Dette er viktige forutsetninger for at vi skal ha tillit til evalueringen.
Så anbefaler vi at det etableres en referansegruppe med studieforbundenes fellesorgan (både Vofo og KFO) som kan følge prosessen. Dette er et lite felt, og en god forankring vil både være enkelt å få til og kan gjøre prosessen enklere for direktoratet. Referansegruppa kan gi raske avklaringer og bidra med verdifull informasjon gjennom hele evalueringen.
Formålet med å dele tilskuddsordningen vår å i større grad nå kompetanse, politiske, integreringspolitiske, frivillighetspolitiske og kulturpolitiske mål. Delingen skulle ivareta bredden og mangfoldet i studieforbundenes opplæringstilbud under KUD, samtidig utvikle de studieforbundene som i størst grad kunne bidra til kompetansebygging og integrering under KD.
Vi er glade for at departementene vil se på studieforbundenes aktiviteter og utviklingen etter delingen.
Ettersom både departementene og storting gir tilskudd til studieforbundene for å finansiere opplæring i frivillig sektor, er det også naturlig å evaluere tilskuddsordningen i lys av de frivillighetspolitiske målene: bred deltakelse i en sterk og uavhengig sektor, bidra til forenkling og sikre god koordinering og samordning på tvers av sektorer, fagdepartementer og forvaltningsnivåer.
Vi forstod intensjonen med deling slik at man i større grad skulle tilrettelegge for en utvikling. Men det er i dag ingen vesentlige forskjeller i regelverket utover de økonomiske rammevilkårene. Mange av medlemsorganisasjonene som holder kurs, er også tilnærmet like, Så er det noen forskjeller i studieforbundenes profil.
Er dagens innretning er til hinder for en ønsket utvikling?
Vi vil i vårt skriftlige innspill utdype flere av disse problemstillingene, effekten av pandemien, forvaltningspraksis, grenseoppgang om medlemskap, administrasjonskostnader, Tilretteleggingstilskudd, forskrifter, Samordning og samarbeid.
Bilde fra høringen (Foto:Mats Grimsgaard)