VOFO VERTSSKAP FOR HY2LEARN-PROSJEKT
I løpet av disse tre dagene diskuterte vi blant annet ulike undervisningsplaner, fant felles grunnlag knyttet til hybridklasserom, og satte mål for vårt neste møte.
* Støy i det fysiske klasserommet
* Tilbakemeldinger til elevene ( Roomers and Zoomers):planlegging av hybrid undervisning tok lengre tid.
* Mangel på digital disiplin
* Vanskelig å stille krav til en protokoll: mikrofon, kamera, video, vise ansikt, turtaking, gi instruksjoner (må være presis), økter må se like ut (type aktiviteter må gjenta seg selv, kobler til elevenes kunnskap)
* Klasseromsdynamisk undervisning, man må på forhånd lære hvordan man skal oppføre seg som nettdeltaker
* Vanskelig og ikke formalisert praksis for forståelse om hvorfor kameraet skal være på og lærere/kursinstruktørene setter regler for at kamera skal være på for å unngå passiv deltakelse.
Det som er likt er synet på utfordringene hybridlæring åpner for. Det har vært vanskelig å kartlegge ulike transnasjonale fordeler siden alle aktører opererer ulikt, men det er mange gode elementer som påvirker positivt som skal samles i det avsluttende guiden / verktøykasse som vil minimere overnevnte utfordringsliste.
Stortingsrepresentant Nils Kristen Sandstrøen tok imot oss på Stortinget, og løftet frem Vofo`s og studieforbundenes mangeårige arbeid innenfor voksnes læring og samfunnsdeltakelse på en svært positiv måte, og påpekte at dette har vært en viktig del av grunnstein for det norske demokratiet og folkeopplysningsarbeidet i samfunnet.
Vofo sin prosjektleder er Andrès Lopez.