• English
  • Kontakt oss

Større eller mindre tekst

Windows (ctrl +/-)

Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Mac (cmd +/-)

Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Vofo logo
  • Om Vofo
    • Nyheter
    • Ansatte
    • Om Vofo
    • Styret
    • Regioner
    • Studieforbund
    • Vedtekter
    • Fylkesutvalg
  • Vårt Arbeid
    • Læring og kompetanse
    • Arrangement
    • Politisk arbeid
  • Tema
    • Studieforbund
    • Voksenopplæring
    • Kurskvalitet
    • Voksenopplæringsloven
    • Statistikk
  • Ressurser
    • Brosjyrer
    • Logoer
    • Kopinoravtale
    • Fag og forskning
    • Smittevernveileder
Meny
Søk
Om Vofo
Nyheter Ansatte Om Vofo Styret
Regioner
Viken Akershus Oslo Innlandet Vestfold og Telemark Agder Rogaland Vestland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms Finnmark
Studieforbund
Akademisk Studieforbund Studieforbundet AOF Norge Studieforbundet FUNKIS Idrettens Studieforbund Kristelig studieforbund Musikkens studieforbund Samisk studieforbund Senterpartiets Studieforbund Studieforbundet Solidaritet Studieforbundet Folkeuniversitetet Studieforbundet kultur og tradisjon Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet næring og samfunn Venstres Studieforbund
Vedtekter Fylkesutvalg
Vårt Arbeid
Læring og kompetanse Arrangement Politisk arbeid
Tema
Studieforbund Voksenopplæring Kurskvalitet Voksenopplæringsloven Statistikk
Ressurser
Brosjyrer Logoer Kopinoravtale Fag og forskning Smittevernveileder
Kontakt
22 41 00 00
Vofo logo
  • Hjem
  • Tema
  • Voksenopplæringsloven
  • Skriv ut

Innhold på siden

  • § 5. Godkjenning av studieforbund
  • § 6. Modell for statstilskudd til studieforbund
  • Viktige paragrafer for kursarrangør

Nyheter om Voksenopplæringsloven

06.10.2020

Nye fagutvalg i Vofo

05.10.2020

Debattinnlegg i Dagsavisen: Den norske modellen – en supermodell?

11.05.2020

Studieforbundene må få mer sentral rolle i kompetansereformen

Se alle saker

Voksenopplæringsloven

Formålet med Voksenopplæringsloven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet.

[Sidene vil bli oppdatert med informasjon om endringer i 2020.)

Voksenopplæringsloven bygger på Tron-utredningen, NOU 2007:11. Et sammensatt utvalg der studieforbundene og VOFO var representert la grunnlaget for utredningen. Den førte til Ot.prp. Nr. 87 (2008-2009) og Lov om voksenopplæring (Voksenopplæringsloven) vedtatt 15. juni 2009. Til loven er det utarbeidet en forskrift for studieforbund og nettskoler som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2010, og til denne forskriften er det to utfyllende rundskriv. Disse dokumentene utgjør gjeldende regelverk for studieforbundene.

  • Voksenopplæringsloven (lovdata.no)
  • Forskrift for studieforbund og nettskoler (lovdata.no)
  • Rundskriv F-16-09 (regjeringen.no)
  • Rundskriv F-16-10 (regjeringen.no)

Presisering og utdyping:

  • Tolkning av nytt lov- og regelverk
    Presiseringer etter kontaktmøte mellom VOFO og Vox 16.10.2012
    Brosjyren "Klar, ferdig, gå" (VOFO, 2011)
    Veiledning for den nye Voksenopplæringsloven
  • Faktaark om bruk av offentlige undervisningslokaler (VOFO, 2012)
  • Veiledende kriterier for medlemskap i studieforbund (VOFO, 2010)

§ 5. Godkjenning av studieforbund

Lovteksten lyder slik:

Departementet kan etter søknad godkjenne et studieforbund for tilskudd etter loven.

I tillegg til å drive sin opplæringsvirksomhet i samsvar med § 4, må et studieforbund oppfylle følgende vilkår:
a) Det må ha opplæring som hovedformål, og ellers ha et ideelt formål.
b) Det må ha betegnelsen «studieforbund» i navnet.
c) Det må ha en demokratisk oppbygning.
d) Det må ha virksomhet over hele landet, herunder en regional organisasjonsmessig forankring.
e) Studieforbundets kursvirksomhet må utgjøre et minimumsnivå. Departementet fastsetter minimumsnivået, samt regler for rapportering, i forskrift.
f) Studieforbundet må ha et minimum antall medlemsorganisasjoner. Departementet fastsetter minimumstallet i forskrift.

Hva gjelder bestemmelsene i bokstavene d, e og f i annet ledd, fastsetter departementet i forskrift egne krav for samiske studieforbund. Hva gjelder bestemmelsen i bokstav e i annet ledd, fastsetter departementet i forskrift egne krav for politiske partiers studieforbund.

Forskriftens paragrafer som utfyller § 5 i loven:

§ 3. Krav til minste aktivitetsnivå og rapportering

Læringsaktiviteten i et studieforbund må utgjøre minst 40 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd, jf. § 8.

Minstekravet i første ledd gjelder ikke for samiske studieforbund og politiske partiers studieforbund. For disse studieforbundene gjelder minstekrav fastsatt i § 5 og § 6.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 Til § 3 krav til minste aktivitetsnivå og rapportering

Det følger av § 3 at læringsaktiviteten i et studieforbund må utgjøre minst 40 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd, jf. § 8 i forskriften.

Departementet vil peke på at for studieforbund som er godkjent etter voksenopplæringsloven av 1976, gjelder ikke det skjerpede kravet til minste aktivitetsnivå før overgangsperioden på tre år er utløpt, dvs. fra 1. januar 2013. Det vises til § 15 i forskriften sammenholdt med voksenopplæringsloven § 27 første ledd.

§ 4. Krav til minimum antall medlemsorganisasjoner i studieforbund

Et studieforbund må ha minimum to medlemsorganisasjoner.

Kravet om at et studieforbund må ha minimum to medlemsorganisasjoner gjelder ikke for samiske studieforbund. For disse studieforbundene gjelder minstekrav fastsatt i § 5.

§ 5. Samiske studieforbund

cOE4ZKWJz2QhU6ysgaaM-sLyYBbZPvt1bjIp9MnfyV4.jpg

Vilkåret om virksomhet over hele landet i voksenopplæringsloven § 5 annet ledd bokstav d) gjelder ikke for samiske studieforbund. I den utstrekning et samisk studieforbund har virksomhet i flere fylker, må det likevel ha en regional organisasjonsmessig forankring i disse fylkene.

Læringsaktiviteten i samiske studieforbund må utgjøre minst 2 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd, jf. § 8.

Et samisk studieforbund må ha minimum én medlemsorganisasjon.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 til § 5 Samiske studieforbund

Departementet tar med forskriften § 5 sikte på å videreføre muligheten for den samiske befolkning til å gi opplæring i samisk språk, samfunnsliv og kulturarv innenfor egne organisasjoner. Det følger av første ledd at vilkåret om virksomhet over hele landet ikke gjelder for samiske studieforbund. I den utstrekning et samisk studieforbund har virksomhet i flere fylker, må det likevel ha en regional organisasjonsmessig forankring i disse fylkene.

Paragraf 5 annet ledd fastsetter at læringsaktiviteten i samiske studieforbund må utgjøre minst 2 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd, jf. § 8 i forskriften. For samiske studieforbund som er godkjent etter voksenopplæringsloven av 1976, gjelder ikke det skjerpede kravet til minste aktivitetsnivå før overgangsperioden på tre år er utløpt, dvs. fra 1. januar 2013. Det vises til § 15 i forskriften sammenholdt med voksenopplæringsloven § 27 første ledd.

Paragraf 5 tredje ledd fastsetter at et samisk studieforbund må ha minimum én medlemsorganisasjon.

§ 6. Politiske partiers studieforbund

Læringsaktiviteten må utgjøre minst 2 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd, jf. § 8.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 til § 6 Politiske partiers studieforbund

Paragraf 6 fastsetter at læringsaktiviteten i politiske studieforbund må utgjøre minst 2 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd, jf. § 8 i forskriften. For politiske partiers studieforbund som er godkjent etter voksenopplæringsloven av 1976, gjelder ikke det skjerpede kravet til minste aktivitetsnivå før overgangsperioden på tre år er utløpt, dvs. fra 1. januar 2013. Det vises til § 15 i forskriften sammenholdt med voksenopplæringsloven § 27 første ledd.

§ 6. Modell for statstilskudd til studieforbund

Lovteksten lyder slik:

Studieforbund som er godkjent etter § 5 i loven, kan få statstilskudd.

Statstilskuddet består av følgende komponenter:
a) Grunntilskudd.
b) Opplæringstilskudd.
c) Tilretteleggingstilskudd.

Departementet gir forskrift om kriterier for tilskudd, beregningsregler, rapportering og kontroll. Departementet kan i forskrift fastsette at andre organisasjoner enn godkjente studieforbund kan få statstilskudd i en overgangsperiode etter at denne loven trer i kraft.

Departementet fastsetter i forskrift egne bestemmelser om tilskudd for samiske studieforbund.

Kommuner og fylkeskommuner kan gi tilskudd til studieforbund ut fra kommunale og fylkeskommunale planer.

Forskriftens paragrafer som utfyller § 6 i loven:

Forskriftens § 7: Kriterier for statstilskudd til studieforbund

voksenlaring_0.jpg

Statstilskudd til studieforbund består i henhold til voksenopplæringsloven § 6 av tre komponenter; grunntilskudd, opplæringstilskudd og tilretteleggingstilskudd.

Grunntilskudd gis til alle studieforbund som oppfyller vilkårene for å få tilskudd etter denne forskrift.

Antall gjennomførte kurstimer er grunnlag for fastsetting av opplæringstilskuddet. Samlinger arrangert gjennom elektronisk kommunikasjon kan benyttes som et supplement til fysiske samlinger. Studieplanen skal angi hvilke undervisningsformer som kan benyttes.

Tilretteleggingstilskudd gis for deltagere som oppfyller kravene etter sjette ledd, og som trenger særlig tilrettelegging for å kunne delta i læring. Det er en forutsetning at kurset oppfyller kravene etter femte ledd.

Følgende forutsetninger må oppfylles for at et kurs kan telle med i tilskuddsgrunnlaget:
a) Kurset må bestå av minst åtte kurstimer.
b) Studieplan for kurset skal være godkjent av studieforbundet før kursstart.
c) Studieforbundet eller en medlemsorganisasjon i studieforbundet er arrangør av kurset.
d) Kurset må være offentlig kunngjort og åpent for alle; dette er ikke til hinder for at et kurs primært retter seg mot bestemte målgrupper.

Følgende forutsetninger må oppfylles for at en deltager kan telle med i tilskuddsgrunnlaget:
a) Deltageren må være fylt 14 år innen utgangen av det året opplæringen foregår.
b) Deltageren må ha deltatt i minst 3/4 av kurstimene.

Statstilskuddet skal bidra til å redusere deltagernes opplæringskostnader. Studieforbundene har ansvar for å fordele tilskuddsmidler til organisasjonsledd og medlemsorganisasjoner som arrangerer kurs. Grunntilskuddet skal være et grunnlag for studieforbundet og omfatte pedagogisk utviklingsarbeid og medarbeiderutvikling. En andel av grunntilskuddet kan brukes til nødvendig administrasjon og drift av studieforbundet. Tilretteleggingstilskuddet skal brukes til å fjerne hindringer for deltaking i opplæring.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 til § 7 Kriterier for statstilskudd til studieforbund

Paragraf 7 tredje ledd fastsetter at fysiske samlinger kan suppleres med samlinger arrangert gjennom elektronisk kommunikasjon. Ordet supplement innebærer at kurs alltid må ha et innslag av fysiske samlinger. Rene nettkurs vil ikke være tilskuddsberettigede. Tilskuddet til studieforbund gis for fysiske eller elektroniske møter der alle deltar samtidig. Undervisningen skiller seg fra den individuelle undervisningen som nettskolene gir; nettskolene har en egen tilskuddsordning som reguleres av §§ 12 og 13. Departementet forutsetter at i den grad IKT-verktøy benyttes tilfredsstiler disse internasjonale anbefalinger for tilgjengelighet (WCAG 2.0), og de norske kravene til universell utforming av IKT, når disse kommer på plass, jf. diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 11.

Tilretteleggingstilskuddet skal være et supplement til opplæringstilskuddet, og gis for funksjonshemmede og andre deltagere som trenger særskilt tilrettelegging som medfører høyere kostnader for studieforbundet.

Det følger av § 7 femte ledd bokstav d) at et kurs for å telle med i tilskuddsgrunnlaget må være offentlig kunngjort og åpent for alle; det er presisert at dette ikke er til hinder for at et kurs primært retter seg mot bestemte målgrupper. Eksempelvis vil kurs som har medlemmer og tillitsvalgte i studieforbundene og deres medlemsorganisasjoner som sin primære målgruppe tilfredsstille kravet om at kurs skal være åpne for alle. Departementet peker ellers på at dersom det er begrunnet ut fra pedagogiske hensyn kan det stilles krav til forkunnskaper for deltagelse på kurs.

Departementet vil bemerke at kunngjøringen av et kurs for eksempel kan gjøres på hjemmesiden til den organisasjonen eller det lokallaget som arrangerer kurset. Det skal framkomme av kunngjøringen hvilket studieforbund kursarrangøren tilhører. Departementet vil for øvrig vise til at prinsippet om at tilskuddsberettigede kurs skal være åpne for alle er en videreføring av gjeldende rett etter voksenopplæringsloven av 1976 med forskrifter.

Aldersgrensen på 14 år er ikke til hinder for at yngre kan delta; disse utløser imidlertid ikke statstilskudd.

Bestemmelsen gir studieforbundene ansvar for å fordele midlene på medlemsorganisasjoner og lokallag. Det er en forutsetning at studieforbundene driver pedagogisk utviklingsarbeid og medarbeiderutvikling. Forskriften skal imidlertid ikke forstås slik at studieforbundene plikter å bruke hele grunntilskuddet til disse formålene.

Forskriftens § 8: Beregning av statstilskudd til studieforbund

money-256312_1280.jpg

Departementet fastsetter på grunnlag av Stortingets bevilgning rammer for henholdsvis grunntilskudd, opplæringstilskudd og tilretteleggingstilskudd.

Departementet fastsetter størrelsen på grunntilskuddet. Grunntilskuddet fastsettes i fire stigende nivåer avhengig av studieforbundets aktivitetsnivå:
a) Ett grunntilskudd til studieforbund der læringsaktiviteten utgjør mellom 2 000 timer og 10 000 timer i gjennomsnitt for de årene som er grunnlag for tilskudd,
b) ett grunntilskudd til studieforbund der læringsaktiviteten utgjør mellom 10 000 og 40 000 timer,
c) ett grunntilskudd til studieforbund der læringsaktiviteten utgjør mellom 40 000 timer og 200 000 timer, og
d) ett grunntilskudd til studieforbund der læringsaktiviteten utgjør over 200 000 timer.

Opplæringstilskuddet fordeles mellom studieforbundene på grunnlag av antall kurstimer innrapportert innen fastsatt frist.

Tilretteleggingstilskuddet gis som et tillegg til opplæringstilskuddet. Tilretteleggingstilskudd fastsettes på grunnlag av antall kurstimer gjennomført av deltagere med dokumentert behov for særskilt tilrettelegging av undervisningen. Det skal foreligge materiale som redegjør for grunnlaget for at det trengs særskilt tilrettelegging av undervisningen.

Tilskudd etter tredje og fjerde ledd beregnes på grunnlag av kurstimer de to siste årene som det foreligger statistikk for per 1. januar i tilskuddsåret.

Samiske studieforbund som ikke oppfyller kravet i § 3 til minste aktivitetsnivå, og som kommer inn under unntaket i § 5, får grunntilskudd etter alternativene i annet ledd bokstav a eller b. For øvrig får samiske studieforbund tilskudd etter samme beregning som gjelder for studieforbundene generelt.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 til § 8 Beregning av statstilskudd til studieforbund

Paragraf 8 annet ledd bestemmer at departementet fastsetter størrelsen på grunntilskuddet i fire stigende nivåer avhengig av studieforbundets aktivitetsnivå. Departementet peker på at alternativene i annet ledd bokstavene a) og b) kun er aktuelle for studieforbund som er unntatt fra bestemmelsen i § 3 om minstekrav til aktivitetsnivå, dvs. samiske studieforbund og politiske partiers studieforbund.

For ordens skyld peker departementet på at dersom et samisk eller politisk partis studieforbund skulle oppnå en læringsaktivitet større enn 40 000 timer, vi det få fastsatt grunntilskudd etter samme beregning som gjelder for studieforbund generelt. 
Departementet vil spesielt vise til at voksne samer som mangler kunnskap innen eget språk og voksne med særlig svak førstegangsutdanning/analfabetisme vil kunne omfattes av tilretteleggingstilskuddet dersom disse krever særlig tilrettelegging som medfører økte kostnader for studieforbundet.

Forskriftens § 9: Rapportering av og kontroll med statstilskudd

Studieforbundene har ansvar for å rapportere korrekt antall kurstimer. Det er en forutsetning at samlinger som arrangeres ved elektronisk kommunikasjon, har samme omfang som tilsvarende antall kurstimer i fysiske samlinger. Tid til selvstudium skal ikke inngå i innrapportert timetall. Grunnlaget for rapporteringen skal dokumenteres.

Rapport om kursvirksomheten skal innen 1. mars hvert år sendes til departementet.

Opplæring som et studieforbund eller en medlemsorganisasjon gjennomfører på oppdrag fra andre offentlige eller private virksomheter, skal ikke innrapporteres etter denne forskrift.

Innrapporterte studietiltak skal dokumenteres med fremmøtelister som viser møtedatoer og deltagernes navn, fødselsår og bostedsadresse. Fremmøtelisten skal være underskrevet av kursleder eller lærer. Dokumentasjonen skal oppbevares i minst 10 år.

Studieforbundene har ansvar for at sine respektive organisasjonsledd og medlemsorganisasjoner har tilfredsstillende system for intern kontroll, og for at offentlig tilskudd brukes i samsvar med lov, forskrifter og forutsetninger i tilskuddsbrev. Dokumentasjon på rutiner for intern kontroll skal foreligge.

Ørsregnskap som inneholder resultatregnskap, balanse, årsberetning og revisors beretning skal sendes til departementet innen 1. juni hvert år.

Offentlige tilskudd skal i regnskapet spesifiseres på egne poster eller i note til regnskapet.

Revisjon i studieforbund, medlemsorganisasjoner og regionale ledd skal utføres av statsautorisert eller registrert revisor. Revisor skal i tillegg til regnskapsrevisjonen avgi særskilt attestasjon om beregningsgrunnlaget for tilskudd, herunder kontrollere om kurs og deltagere er dokumentert i henhold til bestemmelsene i denne forskriften. Revisor skal i attestasjonen bekrefte at han er kjent med vilkårene for tilskudd.

Studieforbundene plikter å gjøre revisor kjent med denne forskriften.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 til § 9 Rapportering av og kontroll med statstilskudd

Rapportering i henhold til forskriften er en forutsetning for tilskudd. Bestemmelser om reaksjonsformer mot studieforbund som bryter forskriften eller andre vilkår for tilskuddet, følger av voksenopplæringsloven § 12.

Paragraf 9 sjette ledd fastsetter frist for å sende inn årsregnskap. Om ytterligere retningslinjer for regnskapsføring vises til bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven.

I årsberetningen skal studieforbundene blant annet rapportere om forhold knyttet til oppfyllelsen av de overordnede målene fastsatt i voksenopplæringsloven § 4.

Viktige paragrafer for kursarrangør

Regler for godkjenning av kurs, jf forskriftens § 7:

Følgende forutsetninger må oppfylles for at et kurs er tilskuddsberettiget:

a) Kurset må bestå av minst åtte kurstimer.
b) Studieplan for kurset skal være godkjent av studieforbundet før kursstart.
c) Studieforbundet eller en medlemsorganisasjon i studieforbundet er arrangør av kurset.
d) Kurset må være offentlig kunngjort og åpent for alle; dette er ikke til hinder for at et kurs primært retter seg mot bestemte målgrupper.

Følgende forutsetninger må oppfylles for at en deltager er godkjent for et tilskuddsberettiget kurs:

a) Deltageren må være fylt 14 år innen utgangen av det året opplæringen foregår.
b) Deltageren må ha deltatt i minst 3/4 av kurstimene.

Lovens § 7: Gratis bruk av undervisningslokaler

Undervisningslokaler der driftsutgiftene dekkes av det offentlige, skal etter søknad stilles vederlagsfritt til disposisjon for studieforbund og medlemsorganisasjoner ved avholdelse av kurs med tilskudd etter kapittel 2 i loven. Departementet gir nærmere forskrifter.

Forskrift til lovens § 7:

Forskriftens § 10: Gratis bruk av offentlige undervisningslokaler.

Når det avholdes kurs med tilskudd etter kapittel 2 i forskriften, skal arrangøren ikke belastes utgifter vedrørende lokaler, lys, varme, renhold, tilsyn og bruk av utstyr i lokalene. Første punktum gjelder kurs som avholdes på hverdager i undervisningsåret, undervisningsferier unntatt, og ikke varer lenger enn til kl. 21.00. For utlån ut over dette må det treffes særskilt avtale med lokaleier.

Lokaleier kan fastsette utfyllende regler for utlån av offentlige undervisningslokaler og -utstyr. Reglene må ikke diskriminere mellom kursarrangører, men bør kunne gi muligheter for prioritering av tiltak og grupper ut fra voksenopplæringslovens formål.

Det bør utarbeides en samlet utlånsplan for bruk av undervisningslokalene på grunnlag av utlysning, søknader og et avtalt låneforhold med den enkelte kursarrangør.

Etter bruk skal lokaler og utstyr være i samme stand som ved overtakelsen.

Ved utlån av spesialrom/skoleverksteder må det avtales hensiktsmessige kontrollordninger.

Kursarrangør er økonomisk ansvarlig for skader som måtte oppstå vedrørende utstyr og materiell.

Kursarrangøren skal sørge for at kursdeltagerne blir kjent med gjeldende bestemmelser for bruk av lokaler og utstyr.

Ytterligere presisering i Rundskriv F-16-09 til § 10 Gratis bruk av offentlige undervisningslokaler

Reglene om gratis bruk av undervisningslokaler bygger på prinsippet om samordnet ressursbruk, noe som innebærer at det offentliges investeringer innenfor undervisningssektoren skal komme studieforbundene til gode ved avholdelse av kurs som med tilskudd etter kapittel 2 i forskriften. Departementet vil presisere at retten til gratis bruk av undervisningslokaler først inntrer når lokaleiers/utdanningsinstitusjonens bruk til egen undervisningsvirksomhet er oppfylt. 

Lovens § 10: Dokumentasjon på gjennomført opplæring

Deltagere på kurs med tilskudd etter kapittel 2 i loven skal ha dokumentasjon på gjennomført opplæring. Departementet gir nærmere forskrifter.

Forskrift til lovens § 10:

Forskriftens § 11: Dokumentasjon på gjennomført opplæring.

Studieforbundet skal gi kursdeltagere en dokumentasjon på gjennomført kurs/opplæringstiltak. Dokumentasjonen skal minst inneholde studieforbundets navn, kursdeltagerens navn, innhold og omfang av kurset og læringsmålene i kursets studieplan.

Oppdatert: 16.09.2020

Til toppen

Voksenopplæringsforbundet

  • 22 41 00 00
  • vofo@vofo.no
  • Akersgata 41, 0158 Oslo

snarveier

  • Personvernerklæring

samarbeid

  • Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL)
  • European Association for the Education of Adults (EAEA)
  • International Council for Adult Education (ICAE)

Følg oss

  • Blogg
  • Brosjyrer