Læring og håndverk i studieforbundenes medlemsorganisasjoner er grunnfjellet i bevaring av norsk tradisjonshåndverk. Men hvordan sikre bærekraft og yrkesmuligheter i små og tradisjonelle håndverksfag som styrker rekrutteringen og gir avkastning i framtida?
Kreativ løsning
Behov fra flere parter ble oppfylt i det nye læringsløpet.
– Vi trengte flere unge inn i bransjen og vi erfarte at ungdommen ønsket å lære søm, men at vi manglet lærebedrifter. Over halvparten av Husflidsbedriftene i Norges Husflidslag har lærlinger og utgjør en stabil opplæringsarena, men mye av spesialkompetansen på ulike bunadsteknikker sitter i de lokale husflidslagene, forteller primus motor Berit Rønningen, yrkespedagog på Sandefjord videregående skole og tidligere leder i Norges Husflidslag.
- Husflidslaget her i fylket startet et pilotprosjekt med pengestøtte og heiarop fra Utdanningsdirektoratet og ble godkjent som lærebedrift av fylkeskommunen på første forsøk. Båten har båret etter den 2-årige piloten, og nå driver vi som godkjent lærebedrift uten ekstra midler. - Vi konkurrerer om ungdommens yrkesvalg, og det har vært veldig morsomt og gitt oss mange stolte øyeblikk når lærlingene mottar svennebrevet!
Sammensatt praksis
- Da Husflidslaget besluttet å gå inn for ordningen, brakte de skole og frivillighet sammen og etablerte et svært godt samarbeid med fylkets opplæringskontor, lokallagene og Norsk Flid Husfliden rundt i fylket vårt, forteller hun.
Ellen Holtan Folkestad er leder av Vestfold Husflidslag som er både økonomisk og pedagogisk ansvarlig for prosjektet, koordinerer samarbeidet og har personalansvar for lærlingene.
I praksis går lærlingene to år på videregående skole i yrkesfag og fortsetter med to år i lære før de går opp til svenneprøven. Daglig arbeidssted er systua i en av Husflidsbedriftene. Her lærer de blant annet søm, måltaking, økonomi og kundebehandling. Oppæring i spesielle bunadsteknikker skjer på åpne kurs i lokale husflidslag der spesialister på kniplinger, perlebroderier, tamburering, fletting av hosebånd instruerer og veileder. Hospitering hos sølvsmed inngår også.
Den første
Rita H. Gallis Fadum driver Husfliden i Tønsberg som er en av lærebedriftene i Husflidslagets modell. Systua har fire fulltidsansatte og nærmere 70 hjemmeprodusenter som leverer delsøm til bunadene de produserer og reparerer. Som den første i landet tok Rita svenneprøven i bunadssøm i 1999. Hittil har hun tatt imot fire lærlinger i Tønsberg.
- Den siste skal opp til svenneprøven 19. august i år, og hun har allerede fått tilbud om jobb i systua når hun har bestått svenneprøven, forteller hun.
En rød tråd
Søm går som en rød tråd gjennom det 20-årige livet til Caroline Novy Holth som skal opp til svenneprøven i august. Mor hadde systue og oldemor sydde bunader.
- Jeg visste at jeg ville drive med søm og valgte Design og håndverk og Design og tekstil på videregående. Bunadstilvirking var litt mer tilfeldig, men nå er jeg glad for valget mitt, forteller hun.
Hun har deltatt på en rekke kurs i Husflidslagets lokallag rundt i fylket for å lære alt som kreves for å sy en Vestfoldbunad med tilbehør fra bunnen. En rekke spesielle teknikker skal mestres, - knipling, nupereller, veving av forklær og bånd. Noen av dem er rødlisteteknikker.
- Sammen med lærlingen hos Husfliden i Larvik har jeg gått på åpne kurs som allerede var satt opp i Husflidslagene. Instruktørene der er veldig gode på det de gjør, og mange av de andre deltakerne hadde mye erfaring. Vi så hvordan de gjorde det, de delte av det de kunne og alle hjalp hverandre, forteller Caroline. – Det er gøy å lære alle teknikkene, - og få det til.
Læretida inkluderer flere treffpunkter mellom lærlingene, lærestedet, skolen og veileder. Halvårlige formelle samtaler, ulike kurs, samlinger med Husflidene, besøk på messer og åpen linje til veilederen i Husflidslaget.
- Jeg føler at vi lærer mye og får veldig god oppfølging, kanskje bedre enn andre som går i læra. Jeg har inntrykk av at det er mest jobb på noen andre læreplasser.
- Er det litt pussig at en ungdom i dag velger håndsøm når bunader kan produseres billig og raskt på fabrikker i Kina?
Caroline uttrykker detaljkunnskap og stolthet når hun svarer med å fortelle historien om Vestfoldbunaden. – Det er litt stas å ha noe ordentlig som er håndsydd. Når vi får fabrikkbunader inn til omsøm, ser vi ofte at de ikke er riktig sydd og med feil bånd som ikke er håndvevde, - ja vi finner mange ulike feil. Her bruker vi norske materialer, og det er jo kortreist da.
- Hva tenker du om framtida som bunadstilvirker?
- Jeg tenker over at jeg er med på å føre det videre og at det er en fordel at jeg har startet så tidlig.
Interessen i markedet merker hun når hun forteller jevnaldrende hva hun driver med. Flere uttrykker at de gjerne vil ha hjelp med bunaden sin og det kan handle både om omsøm og reparasjoner.
Vinn-vinn
- Jeg ser at ungdommen utvikler både yrkesstolthet og kvalitetsbevissthet gjennom læretida, uttaler styremedlem Synøve Birkeland Svendsen i Vestfold Husflidslag. Hun er bindeledd mellom skole, fylkets opplæringskontor, Husflid og lokallag, og har oppfølgingsansvar overfor lærlingene.
– Lærlingene er lærevillige og interesserte. De bidrar til å dyktiggjøre systuene fordi de ansatte også går gjennom en bevisstgjøring over yrket de utøver når de skal lære det bort til nye generasjoner, forklarer hun.
- Det er ganske unikt at lærlinger i tillegg til å lære i bedriften også får tilbud om serier av kurs i spesielle teknikker. Det byr lokallagene på, og jeg ser at de får eierforhold til lærlingene de får på kurs. Det bygger stolthet å bidra til en yrkesfaglig utdanning i et tradisjonshåndverk.
Lærlingene skal bli så dyktige at de kan sy bunader fra hele Norge, og det skal skje med kvalitet og effektivitet. - Vi må sikre en bærekraftig produksjon for framtida, påpeker Birkeland Svendsen.
Svarer på utfordringen
Nestleder i Stortingets utdanningskomité Kent Gudmundsen (H) er opptatt av å lukke gapet mellom ikke-formell og formell læring. Dette var budskapet hans til Vofos representantskap for to år siden:
- Det er viktig å arbeide med innretting av kompetansegivende kurs som leder inn mot formell opplæring. Dere må beholde deres egenart, men hvordan skal vi klare å bygge broen mellom studieforbundenes ikke-formelle læring og formell utdanning? Vi har rom for å styrke budsjettet, gitt at målet om å lukke dette gapet oppfylles. Gjør dere det, da vil jeg lytte, erklærte han.
Vestfold Husflidslag står med et bein i hver leir og bygger bro som lærebedrift og arrangør av åpne, uformelle kurs. Modellen brer seg over flere politikkområder – kulturpolitikk, kompetanse- og utdanningspolitikk. Etter regjeringens beslutning om å dele politisk ledelse av studieforbundene mellom Kunnskaps- og Kulturdepartementet, kan man lure på hvor Husflidslagets studieforbund Kultur og tradisjon hører hjemme.
- Vi er spent på konsekvensene for oss som opplæringsaktør, sier Kurs- og kompetanseutvikler Solveig T. Grinder i Norges Husflidslag.