Vofo setter pris på at regjeringen vil gi sivilsamfunnet en større rolle og økt oppmerksomhet i arbeidet for mer og bedre integrering. Vofo har hatt jobbet med inkludering i mange år. I 2017 startet vi prosjektet Inkluderende kurs med finansiering fra Kunnskapsdepartementet. I prosjektet jobbet vi fram erfaringer fra inkluderingsarbeidet som pågår, god praksis og verktøy for inkludering. Med inkluderende kurs-prosjektet ønsker vi å motivere til læringsaktiviteter som oppleves som åpne for alle og som bidrar til å motvirke ulike former for utenforskap. Se www.inkluderendekurs.no for mer informasjon om prosjektet.
Vofo mener at studieforbundene er et viktig virkemiddel som kan styrke sivilsamfunnets rolle i inkluderingsarbeid. Studieforbundene bidrar til at frivillige organisasjoner, lokale lag og foreninger driver kurs og opplæringsvirksomhet med høy faglig kvalitet tilpasset lokale behov. Disse læringsarenaene kan være en døråpner for innvandrere inn i mange deler av det norske samfunnet. Nettverk og hverdagsintegreringen som skjer gjennom opplæring og aktivitet i frivilligheten har stor betydning for dannelsen av felles verdier, sosialt nettverk og aktivt medborgerskap.
I arbeidet med innspillet arrangerte vi en workshop om sivilsamfunnets rolle. Studieforbund, medlemsorganisasjoner og Vofo regionene hadde mange gode innspill som vi ønsker å jobbe videre med. I innspillet til regjeringen framhevet Vofo tre områder vi håper strategien vil se nærmere på:
- Studieforbundene som virkemiddel
- Bedre samhandling mellom frivilligheten og det offentlige
- Systematisk integreringsarbeid
Les innspillet her: Innspill til strategi for sivilsamfunnets rolle i integrering