Nedstengningen av samfunnet som følge av koronapandemien gjorde det umulig å gjennomføre fysiske kurs. Flere studieforbund og deres medlemmer valgte å arrangere digitale kurs, som et alternativ til å måtte avlyse kurs.
Nå er erfaringer med digitale kurs som gjennomføres av eller med støtte fra studieforbundene kartlagt og samlet i rapporten "Kartlegging av erfaringer med digitale kurs".
Onsdag 1. desember ble rapporten lansert, du kan se opptak fra arrangementet her.
Kartleggingen tar for seg både praktiske og pedagogiske erfaringer, og læringsutbytte ved gjennomføring av digitale kurs. Undersøkelsen består både av kvalitative intervjuer og digital spørreundersøkelse. Kursarrangører, kursholdere og deltakere har svart på undersøkelsen.
Et stort flertall av de som har svart opplever at de har lært det de skulle av det digitale kurset. Kursdeltakere og kurslærere er i stor grad fornøyd med digitale kurs, men er uenige i hvorvidt digitale kurs er bedre enn fysiske kurs. Læringsutbyttet påvirkes noe av pedagogiske undervisningsopplegg, og varierer med type kurs og aktivitet. De som har deltatt på teoretiske kurs har i stor grad uendret oppfatning av læringsutbytte i forhold til fysiske kurs, men på praktiske kurs har det vært større variasjon.
- Det har vært viktig for oss å lære av de erfaringene som er gjort. Det har ikke vært vanlig for kursarrangører, som får tilskudd til studievirksomhet, å arrangere digitale kurs. Regelverket gir ikke rom for tilskudd til dette. Under koronakrisen er det gitt et midlertidig unntak fra regelverket, noe vi er svært glad for. På den måten har ikke alle tilskuddsberettigede kurs blitt avlyst, fordi det har vært mulig å arrangere digitale kurs som et alternativ, sier Stian Juell, konstituert generalsekretær i Vofo.