Dette skal vi diskutere på VOFO-seminaret torsdag i Arendalsuka. Det foregår i kafeen Pigene på Torget kl. 14. Vi har satt sammen et svært kompetent panel med deltakere som alle har makt til å påvirke framtidas kompetansepolitikk.
Forskningsrådet har bevilget midler til en rekke prosjekter der målet er å utvikle nye digitale løsninger for kunstig intelligens, robotisering og automatisering i norske bedrifter. Forskningsrådet prosjekter har gitt viktig læring om hva vi må kunne og mestre når mennesker og maskiner skal samarbeide enda tettere.
Mange utdanningspolitiske prosesser er i gang som vil sette rammer for livslang læring i framtida. Derfor har vi invitert medlemmer fra både regjering og opposisjon i utdanningskomiteen på Stortinget. Arbeidslivets parter er målgrupper for politikken, hvilke kompetansepolitiske rammevilkår mener de må på plass? Hva mener studieforbundene, hvordan skal de møte nye læringsbehov?
Du møter:
- Jesper Werdelin Simonsen, Områdedirektør Samfunn og helse, Norges Forskningsråd
- Mathilde Tybring-Gjedde, Stortingsrepresentant, Høyre
- Martin Henriksen, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
- Tormod Skjerve, Seniorrådgiver, Virke
- Julie Lødrup, Førstesekretær, LO
- Kjærsti Gangsø, Daglig leder, Studieforbundet kultur og tradisjon
Generalsekretær Gro Holstad i VOFO leder diskusjonen.
Det skjer nå
Utdanningsnytt.no har gravd i NTBs nyheter fra i fjor høst. I august kom en undersøkelse som sa at 4 av 10 tror maskiner kan overta jobbene deres. I september kom en annen som viste at 1 av 3 tror førerløse skip kommer i nær framtid. I oktober varslet Nordea at de skal kutte 6000 ansatte og konsulenter de neste 4 årene fordi banken er blitt mer automatisert. Opp mot 1 av 3 norske arbeidsplasser vil bli utsatt for automatisering de neste 20 årene.
Visste du at DNB har en egen HR-avdeling med coacher for medarbeidere som er truet eller rammet av digitalisering? - Digitaliseringen i arbeidslivet angår oss alle. Den nye arbeidshverdagen stiller større krav til personlige egenskaper som læringsevne, selvledelse og fleksibilitet, sier leder for avdelingen Tore Gustavsen til Teknisk Ukeblad/TU.
Dagens skolebarn skal inn i et arbeidsliv der 65% av jobbene ikke finnes enda. Menneskelig kunnskap og erfaring omdannes til algoritmer og arbeidsplasser erstattes med maskiner i økende tempo. Medisinen vi kan ta er å oppgradere kompetansen vår gjennom hele livet.
Hva blir viktig i kompetansepolitikken med slike framtidsutsikter?
Kom på VOFO-seminaret i Arendal og delta i debatten!