Alle studieforbund var representert på møtet som samlet omkring femti deltakere fra hele landet.
I innleggene sine understreket begge komitémedlemmene betydningen av frivillig sektor som læringsarena for å fremme motivasjon for læring, bane vei inn i arbeidslivet for folk som har falt utenfor, fremme kvalitet i organisasjonslivet og løpende sørge for livslang læring i et samfunn i stadig endring.
– Det er viktig at dere får beholde egenarten deres og utvikle dere på egne premisser i en forutsigbar tilskuddsordning som er fri for statlig overstyring. Men jeg tror mange som går på kurs ikke tenker over nettopp det. Kanskje dere skulle gjøre dere litt bedre kjent, foreslo Sønsterud og utfordret møtet til å tenke mer på å synliggjøre samfunnsbidraget fra læringsaktiviteter landet rundt.
Bygg broer
Kent Gudmundsen var opptatt av å lukke gapet mellom ikke-formell og formell læring.
- Det er viktig å arbeide med innretting av kompetansegivende kurs som leder inn mot formell opplæring. Dere må beholde deres egenart, men hvordan skal vi klare å bygge broen mellom studieforbundenes ikke-formelle læring og formell utdanning? spurte han forsamlingen med klar referanse til samfunnsoppdraget i voksenopplæringsloven. – Vi har rom for å styrke budsjettet, gitt at målet om å lukke dette gapet oppfylles. Gjør dere det, da vil jeg lytte, erklærte han.
- I dagens klima er det utrolig viktig å adressere kunnskap for voksne som trenger det, og da må det være et tilbud til dem. Rollen som tilbyder av lavterskel læringstilbud kan ikke fylles av andre enn frivillige og studieforbund. Men undersøkelser viser at dere treffer flest med høyere utdanning. Hvordan kan vi tette gapet og nå ut til flere som har behov på grunnleggende nivå? spurte han.
Styreleder Inge Carlén takket medlemmene fra KUF-komiteen for innlegg som bekreftet at de kjenner vår sektor godt. - En siste oppfordring fra oss er at dere bidrar til å sikre vår sektors plass og rolle i den nasjonale kompetansepolitiske strategien som regjeringen er i ferd med å utarbeide, og der VOFO er med som strategipart.
Slutt å tenke stige
Få er vel uenige i ambisjonen om at alle skal med i læringsaktiviteter, men referansen til Oxford-undersøkelsen vekket debatt i salen.
- Vellykket inkludering krever at vi har norske deltakere med utdanning, - ikke bare utlendinger og folk uten utdanning. De med høyere utdanning er en viktig ressurs i inkluderingskursene våre! fastslo Kjærsti Gangsø i Kultur og tradisjon da ordet var fritt.
– Dere må slutte å tenke utdanningsstige fra master til doktorgrad. Det er ikke uvanlig at akademikere skifter spor for å skaffe seg praktiske ferdigheter i faget sitt, fortsatte hun. – Vi har museumsfolk med mastere både i etnografi og antropologi som blant annet søker å lære hvordan tradisjonell båtbygging ble utført bakover i historien. - De har mye utdanning, men ofte lav lønn. Studieforbundene er det eneste stedet der de kan få slik opplæring, og VO-midlene betyr noe for dem, fastslo hun.
Hvordan når vi alle?
Inspirert av de folkevalgte gikk deltakerne til gruppearbeid for å diskutere hvordan vi kan nå ut til målgrupper som har behov for opplæring og som er krevende å rekruttere.
Erfaringene landet rundt og mellom studieforbund er ganske sammenfallende. Oppsummeringen gikk i korte trekk ut på at opplæringen skjer lokalt og må være tilpasset lokale forhold og behov. Penger er ikke nok, og vi klarer det ikke alene. Vi må søke partnere og allierte, få tak i ildsjelene, skape arenaer for deling og bli flinkere til å presentere aktivitetene i organisasjonene våre. Et eksempel er konseptet «Ny i Hammerfest» der kommunale organer, næringsliv, lag og foreninger har samarbeidet om en felles møteplass for å presentere tilbud for nye bysbarn. I mange kommuner samarbeider frivilligheten med flyktninghjelpen, NAV, biblioteker og frivillighetssentralen.
Vi trenger inkludering i mer enn en forstand, og søker gode eksempler fra organisasjoner som har fått det til. Tips oss om eksempler fra ditt miljø og din organisasjon slik at vi kan bidra til å spre historiene videre og dermed synliggjøre at vi leverer på samfunnsoppdraget i VO-loven.