Ifølge undersøkelsen opplever hele 43% av befolkningen at de ikke har mulighet til å delta i samfunnsutviklingen. Blant borgere med lav formell utdanning uten avsluttet videregående skole, er det kun en av tre som opplever at de er en del av samfunnsutviklingen.
Det er kun i den yngste aldersgruppen at temaet politikk og samfunn er førstevalg. Interessen er stabil blant de unge, men synker med økende alder. De som vil lære mer om politikk og samfunn, er i betydelig høyere grad også mer interessert i å lære mer om holdbar utvikling, menneskerettigheter, likestilling og inkludering.
Sterk læringslyst
Undersøkelsen viser at 95% av svenskene ønsker å lære mer om et selvvalgt emne dette året, og 65% oppgir at nysgjerrighet er den viktigste drivkraften for læring. For alle aldersgrupper unntatt den yngste er språk inkludert svensk det mest populære fagområdet.
Studieförbunden gjennomførte til sammen 250 000 studiesirkler for mer enn 600 000 unike deltakere i 2018. Studiesirkler er en stor læringsarena i Sverige, men undersøkelsen viser seks av ti unge går på nett for å lære mer. Imidlertid er det bare 28% av dem som velger nettet når de søker troverdig informasjon om samfunnsspørsmål. Denne andelen er 34% i hele befolkningen.
Livsfaser preger temavalg
Mens unge prioriterer samfunnsorienterende fagområder, er folk i aldersgruppen 30-49 år og i sin mest intensive fase i arbeidslivet mer interesserte i gruppelederopplæring og ledelse, organisasjonskunnskap og møteteknikk. Interessen for å lære om data og digitale hjelpemidler er høyest hos de over 65 år.
Total velger fire av ti svensker studieforbundene når de søker å lære mer om et tema de interesserer seg for. Andelen blant de unge er 16%, en nedgang på tre prosentpoeng fra i fjor.
Svensker midt i livet oppgir tidspress som den største hindringen for å ta fatt på læring, mens de unge oppgir at de mangler økonomiske ressurser for å lære mer. Jo større avstand fra storbyene, jo større er savnet av læringstilbud. Totalt mener likevel 28% av befolkningen at det ikke er noe som hindrer dem i å lære mer i 2018.