Undersøkelsen har søkt å kartlegge hvilke kompetanser den nordiske voksenlærers mener er viktige for å arbeide med voksnes læring, deres opplevde behov for kompetanseutvikling og deres innstilling til eventuelle nordiske utdanningsinitiativer på området.
Ved å utforske praktikernes opplevelse av eget kompetansebehov, ønsker NVL - Nordisk nettverk for voksnes læring å supplere tidligere undersøkelser og skape grunnlag for videre arbeid med kompetanseutvikling av nordiske voksenlærere.
EUs 11 nøkkelkompetanser er sentrale i undersøkelsen. Mange av disse er såkalt myke kompetanser som respondentene legger stor vekt på. De som har svart på undersøkelsen, er folk som planlegger, tilrettelegger og gjennomfører voksenutdanning i forskjellige sammenhenger, bl.a. på offentlige og private arbeidsplasser, i formell allmenn og yrkesrettet utdanning, i folkeopplysning og frivillig sektor.
NVL legger fram undersøkelsen på en konferanse i Lund denne uka.
Du kan også laste ned rapporten.