• English
  • Kontakt oss

Større eller mindre tekst

Windows (ctrl +/-)

Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Mac (cmd +/-)

Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Vofo logo
  • Om Vofo
    • Nyheter
    • Ansatte
    • Om Vofo
    • Styret
    • Regioner
    • Studieforbund
    • Vedtekter
    • Fylkesutvalg
  • Vårt Arbeid
    • Læring og kompetanse
    • Arrangement
    • Politisk arbeid
  • Tema
    • Studieforbund
    • Voksenopplæring
    • Kurskvalitet
    • Voksenopplæringsloven
    • Statistikk
  • Ressurser
    • Brosjyrer
    • Logoer
    • Kopinoravtale
    • Fag og forskning
    • Smittevernveileder
Meny
Søk
Om Vofo
Nyheter Ansatte Om Vofo Styret
Regioner
Viken Akershus Oslo Innlandet Vestfold og Telemark Agder Rogaland Vestland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms Finnmark
Studieforbund
Akademisk Studieforbund Studieforbundet AOF Norge Studieforbundet FUNKIS Idrettens Studieforbund Kristelig studieforbund Musikkens studieforbund Samisk studieforbund Senterpartiets Studieforbund Studieforbundet Solidaritet Studieforbundet Folkeuniversitetet Studieforbundet kultur og tradisjon Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet næring og samfunn Venstres Studieforbund
Vedtekter Fylkesutvalg
Vårt Arbeid
Læring og kompetanse Arrangement Politisk arbeid
Tema
Studieforbund Voksenopplæring Kurskvalitet Voksenopplæringsloven Statistikk
Ressurser
Brosjyrer Logoer Kopinoravtale Fag og forskning Smittevernveileder
Kontakt
22 41 00 00
Vofo logo
  • Hjem
  • Om Vofo
  • Nyheter
  • Alt for få etter- og videreutdanner seg under koronakrisen
  • Skriv ut

Alt for få etter- og videreutdanner seg under koronakrisen

Dagens Næringsliv forside 9. februar 2020
Kun tre av 100 ledige følger opp regjeringens råd om å ta videreutdanning kan man lese i Dagens næringsliv i dag. Rune Foshaug, generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet har følgende oppfatninger om hvorfor tallene ikke er bedre.

Det er dessverre alt for få som tar etter- og videreutdanning under korona-krisen til tross for at regjeringen gir råd om at flere bør gjøre nettopp dette. Det er noen klare grunner til dette, mener Rune Foshaug, og peker på følgende:

  • Veldig få utdanningsaktører er i dag rigget for å tilby fleksibel og desentralisert etter- og videreutdanning. Studentene må i stor grad komme til utdanninginstitusjonene, og ikke omvendt. Selv om mange er permitterte, har de ikke nødvendigvis anledning til å reise for å ta etter- og videreutdanning.
  • I tillegg er det mange utdanningsaktører som ikke er rigget for å tilby mindre moduler. Og selv i den digitale tidsalder, er det en terskel for mange å gjennomgå et digitalt studium helt alene. Derfor gjelder Matteus-effekten: «For den som har, skal få». De som allerede har utdanning, tar mer. Vi klarer mao ikke å løfte tilstrekkelig mange ufaglærte inn i utdanningsløp. Utenforskapet forsterkes i pandemien!

LO-leder, Hans-Christian Gabrielsen, er inne på noe når han i Dagens Næringsliv, 9. februar, viser til eget studieforbund AOF. Da myndighetene sammen med partene åpnet for bransjeprogrammene, var det ikke det offentlige som klarte å snu seg å rigge til kurs, men studieforbundene AOF og Folkeuniversitetet, samt andre private aktører. Grunnen til at AOF og Folkeuniversitetet lykkes er at de har tett samarbeid med arbeidslivet, og raskt klarer å skaffe lærekrefter og fylle klasser; der folk bor og jobber i hele landet.

Regjeringen er nå i gang med å lage en strategi for fleksibel desentralisert utdanning. I en slik strategi er det et par viktige forhold som bør komme på plass:

  • Regjeringen må legge forholdene til rette for samarbeid mellom universitets- og høyskolesektoren og andre utdanningsaktører. Dette kan gjøres ved å vurdere endringer i studietilsynsforskriften. Og egenbetal-forskriften bør endres slik at universitetene og høyskolene får incentiver til å tilby videreutdanninger.
  • Statlige institusjoner og fylkeskommunene må i større grad ty til samskaping og samstyring med ideelle utdanningsaktører for å realisere regionale kompetansepolitiske ambisjoner
  • Og: Så må man ikke glemme etterutdanningen. Her kan regjeringen bidra til å løfte den etterutdanningen som allerede skjer i arbeidslivet der profesjonen og faggrupper tar kortere kurs i regi av jobben for å tilpasse seg nye teknologier og krav til bærekraft. Her finnes det ordninger og voksenopplæringsmidler som kan stimulere mer etterutdanning i regi av arbeidslivet.

Vofo har sendt innspill til ny strategi for fleksibel og desentralisert utdanning. 

Publisert: 09.02.2021

Oppdatert: 09.02.2021

Lær mer

Tema

  • Studieforbund
  • Kurskvalitet
Til toppen

Voksenopplæringsforbundet

  • 22 41 00 00
  • vofo@vofo.no
  • Akersgata 41, 0158 Oslo

snarveier

  • Personvernerklæring

samarbeid

  • Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL)
  • European Association for the Education of Adults (EAEA)
  • International Council for Adult Education (ICAE)

Følg oss

  • Blogg
  • Brosjyrer